آموزش خریداینترنتی


پرداخت اینترنتی چیست؟
پرداخت اینترنتی به پرداخت وجه از طریق اینترنت، در قبال سفارش کالا یا خدمات اطلاق می شود به طوری که این پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و فقط از طریق اینترنت درون سایت تجاری همزمان ودرانتهای روندخریدبااتصال خودکاربه درگاه پرداخت امن بانکی انجام شود. در واقع خریدار با استفاده از کارت بانکی خود می تواند بااتصال ازطریق اینترنت درون وبسایت فروشنده کالا وخدمات مورد نظرخودراثبت سفارش وهمزمان وجه نهایی فاکتورصادره ازطرف سیستم پرداخت نماید


خلاصه فرآیندپرداخت اینترنتی وجوه سفارش کالاوخدمات بانام گیت   Gatewayیا(فین تک)      
  مدیران سایت های اینترنتی جهت استفاده ازاین سرویس وقراردادن این امکان دروبسایت تجاری خود به دو روش مرسوم عمل می کنند
1-عضویت وقرارداد مستقیم با یک یا چند بانک- :فروشنده کالا وخدمات اینترنتی باگشایش حساب بانکی دریک یاچندین بانک مختلف ازاین  بانکها درخواست انعقاد قراردادودریافت سرویس پایانه فروش اینترنتی با عنوان اختصاری (وی پوز) یا (WPOS)میکندکه پس از قبول عضویت ازطرف بانک عامل مدیرسایت ملزم به نصب  افزونه جهت استفاده خریداران دروبسایت تجاری خود میباشد  
عضویت وقرارداد باشرکتهای خصوصی واسط درگاه بانکی (فین تک):فروشنده اینترنتی جهت گسترش وامکان استفاده از خدمات  پایانه فروش اینترنتی تمامی شبکه های بانکی کشور که با عنوان سیستم شاپرک شناخته می شود, بایک شرکت ثالث (فین تک) قرار دادمنعقد واین شرکت ثالث  باعنوان جهانی (فین تک) ودراصطلاح رایج ایرانی آن بانام  واسط درگاه پرداخت  امن بانکی شناخته میشود وتعدادآنها درایران بسیاراست ,که برای مثال  اولین وشناخته ترین  این فین تکها درایران  شرکت واسط پردخت زرین بال را میتوان نام برد  که در واقع پل رابط بین  مثلث معروف  عبارتند از 1-فروشنده اینترنتی2-خریداراینترنتی3-بانک مربوطه می باشد همچنین لازم به ذکر است  که امنیت وجوه پرداختی خریداران درصورت دریافت ازطریق این شرکتهای واسط  بسیاربیشتر ازبانک ها پشتیبانی وتامین میگردد
.

                                                                                                   
با چه کارت هایی می توان خرید اینترنتی انجام داد
در حال حاضر این امکان از طریق کارت تمامی بانک های عضو شتاب (شاپرک)  امکان پذیر است..
پارامتر های لازم برای خرید اینترنتی

در هنگام خرید اینترنتی 4 پارامتر کارت بانکی از شما پرسیده میشود که در عکس زیر کنارشان ستاره قرمز زده شده است.


در ادامه به بررسی تک تک این پارامترها می پردازیم:
1- شماره 16 رقمی درج شده بر روی کارت
این شماره در روی کارت همه بانک ها، درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارت های بانک ملی در عکس زیر آمده است.



2- داشتن  رمز دوم(رمزخریداینترنتی)

رمز خرید اینترنتی، با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاههای خود پرداز ATM وارد می نمائید متفاوت می باشد. حتی این رمز با رمز اینترنت بانک که حساب خود را از طریق اینترنت چک می کنید، نیز متفاوت است. اخذودارا بودن رمزدوم به غیرازنیازدرخریدهای اینترنتی در بسیاری از عملیاتهای پرداخت بانکی, ,سیستم از شما درخواست میشود. مانند پرداخت قبوض تلفن باسامانه 1818 ودرخیلی دیگراز عملیات پرداخت به همین دلیل اخذ وآگاهی ازآن امروزه بسیارضروری ولازم است   

  توضیح درمورد دریافت رمزدوم-تمام بانکها  امکان تعریف ودریافت رمزدوم  را در دستگاههای موسوم به عابربانک یا خودپردازمستقردرجوار شعبات بانک یادستگاه عابربانکهای واقع درمراکزتجاری خرید قرار داده اند....دارنده کارت به همراه کارت بانکی خودفقط برای یکبار. به تمامی دستگاه خودپرداز بانک مربوطه درتمامی نقاط شهرخود یاحتی دریگرشهری ایران می توانیددرهرساعت ازشبانه روز مراجعه کنید. کارت خود را وارد دستگاه کنید و بخش عملیات رمزرا انتخاب کنید در بخش رمزدوم یا رمز اینترنتی، رمز خودرا که متشکل از6 رقم دلخواه میباشددوبار تعریف کنیدو.تادریافت رسیذ ازدستگاه.... لازم بذکراست هرزمان نیزلازم دانستید میتوانیدبه همین روش رمزجدیددیگری برای خودتعریف وذریافت کنید

3-داشتن کد CVV2
کد
CVV2 به صورت یک عدد3رقمی (و به ندرت 4رقمی) مانند شمارۀ 16رقمی حک شده روی کارت، درپشت اکثر کارت هاحک شده است. مثلاً روی کارت های بانک های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیانو... به صورت یک عدد 3رقمی حک شده است. یا در برخی کارت های بانک ملی 4 رقمی است وعکس آن را در زیر مشاهده می نمایید.


در برخی کارت های بانک تجارت، کد CVV2 به صورت رقم 17، 18 و 19 بعد از 16رقمشماره کارت حک شده است.
4- آگاهی ازتاریخ انقضاء کارت بانکی
تاریخ انقضاء کارت بانکی  درپشت یا روی کارت های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد 12 به جای ماه و از 99 به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.
                                                                                     
مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی
سیستم پرداخت اینترنتی توسط بانک های عامل به گونه ای طراحی شده است که هم ایمن باشد و هم ساده و کمترین نیاز به راهنمایی را برای خریدار ایجاد نماید. اما با این وجود برخی اوقات به ندرت ممکن است خطایی در هنگام خرید اینترنتی به وقوع بپیوندد.
مثلاً ممکن است در هنگام پرداخت شبکه بانکی قطع شود و پرداخت ناموفق انجام شود.
معمولاً بدترین حالتی که ممکن است به وقوع بپیوندد این است که پول از حساب شما کسرشود، ولی به حساب فروشنده واریز نمی شود.پس نگران نباشید. در این حالت معمولاً پول شما در حساب های حد واسط بانکی بلوکه میشود.
نهایتاً خود بانک می باید مغایرت ها را رفع کند. منتظر بمانید و اگر تا 48 ساعت پول به حسابتان برگشت نخورد، آنگاه با پشتیبانی سایت فروشنده و یا بانک عامل رداخت اینترنتی تماس بگیرید تا مغایرت برطرف شود.



 پارسی شاپ حامی خریداران خانگی کالاوخدماتاینترنتی درایران

  انجمن کاربران خانگی(خریداران کالاوخدمات اینترنتی(